سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معبدزرتشتیان ایران درترکمنستان
خبرگزاری رسمی ترکمنستان از کشف یک معبد باستانی زرتشیان با نقوش هنر اصیل ایرانی متعلق به قرن 3-5 میلادی در منطقه سرخس ترکمنستان توسط گروه باستانشناسان لهستانی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، آتشکده زرتشتی در منطقه شهرک باستانی "مله حیران" در بخش شرقی حومه سرخس ترکمنستان در جریان کاوش‌های مشترک باستانشناسی لهستان و ترکمنستان به سرپرستی خانم "باربارا کایم" پرفسور دانشگاه ورشو کشف شده‏ است.

این گزارش حاکیست که بر اثر کاوش‏های باستانشناسی در منطقه مذکور، اشیا مختلف و شگفت‏انگیزی کشف شده است که بین آنها دو کاشی قرار دارد که بر روی آن علاوه بر اشکال هنر، دکوراسیون حک شده چوبی (معرق) نیز دیده می‏شود که مورخان لهستانی و محلی تخمین زده‏اند که قدمت هنر حک اشکال بر چوب و تخته در خاک ترکمنستان قبل از قرن 3 الی پنج میلادی بر می‌گردند.

به نوشته خبرگزاری رسمی ترکمنستان بر روی کاشی مذکور اشکال باستانی شکل و یا تصاویر برجسته گل نیلوفر آبی و برگ شبدر به صورت واضح دیده می‏شوند.

این گزارش حاکیست که عملیات کاوشگری در محل مذکور در حال ادامه است و اشیای که از آن محل کشف شده‏است به موزه هنرهای تجسمی ترکمنستان برای بازسازی، مرمت و تحقیقات عملی ارسال شده‏اند.

لازم به ذکر است که کشف معبد رزتشت در منطقه سرخس ترکمنستان تنها معبد باستانی زرتشت نیست بلکه چنین معبد و آتش‏کد‌هایی در منطقه قلعه باستانی "نسا"، منطقه تاریخی باستانی "مرو قدیم"، منطقه "گنگورتپه" نیز پیشتر توسط باستانشناسان خارجی و محلی کشف شده‏ بود.

+ نوشته شـــده در جمعه 90/10/16ساعــت 3:48 عصر تــوسط محمدرضا قابل | نظر